Emile-en-Defny-reizen-naar-NewYork-en-SanFransisco.reismee.nl

Vrijdag 2 september 2016 Openbaar getuigenis-zeeleeuwen-Chinatown

Na douchen (duurt echt serieus 10 minuten dat het water warm is) en een ontbijt (hele kleine ontbijtkamer met koffie/thee/brood/wafels en jam. Helaas geen gebakken eieren deze keer) hebben we 2 bustickets online gekocht voor Los Angeles waar we aanstaande zondag naar vertrekken.

Daarna zijn we op pad gegaan. We hebben de tram genomen en zijn uitgestapt bij pier 39 op de Fishermanswarf. Dat is echt een soort Efteling of Disneypark. Er is van alles. Allemaal leuke winkeltjes waar je souvenirs kan kopen maar ook een winkel die de grootste chocoladewinkel is die er is op de wereld. In totaal zijn het 110 winkels!. We hebben na wat rondlopen een gevulde crepe gekocht (een gevulde pannekoek zeg maar) en daarna hebben we de zeeleeuwen bekeken. Dat zijn ongeveer 400 zeeleeuwen die lekker in de zon liggen op houten vlotten die hier al sinds 1989 liggen. Het is echt de publiekstrekker voor het toerisme hier in San Fransisco. Het viel me wel op dat het er lang geen 400 meer zijn. We hebben wat foto's gemaakt en wat videobeelden.

Vervolgens hebben we een boottochtje, van ongeveer 30 minuten, gemaakt op een klein leuk geel bootje samen met 9 andere passagiers en 1 kapitein. We hebben van heel dicht bij de zeeleeuwen gezien en in de verte het eiland Alcatraz zien liggen waar de wereldberoemde (niet meer in gebruik)gevangenis ligt waar niemand ooit succesvol (dus nog levend) van ontsnapt is. Ook zie je in de verte de wereldberoemde rode Golden Gate bridge. (daar straks meer over.).

Scheveningen en de daarbijbehorende haven is dus echt niets vergeleken met deze Fishermanswarf. De eerste pier is nummer 1 en de laatste 41 dacht ik en er zijn alleen oneven nummer dus reken zelf maar uit hoeveel het er zijn. Er is van alles te doen. Boottochten, excursies, vistochten, fietsverhuur om over de Golden Gate bridge te fietsen, noem het maar op.

Vlak bij pier 39 stonden ook onze broeders en zusters met de lectuurstand.

Defny en ik hadden gratis promotiedrankjes gekregen en die heb ik naar de broeders en zusters gebracht. Dat was onze eerste kennismaking. Hadden ze ook wel nodig wat het is hier echt warm met die zon. Heerlijk hoor.

Later hebben we een lang gesprek gehad met broeder en zuster de Rijk. Zij zijn Nederlands en zijn 15 jaar geleden geemigreerd naar San Fransisco. Was heel leuk ze te ontmoeten en misschien gaan we deze vakantie nog iets leuks met ze doen als t in ons schema past. De broeder vertelde het verhaal wat in de broadcast van Augustus is vertoond: Dat op de Golden Gate bridge onze lectuurstand ook staan en dat er door de verspreiding van een speciale Ontwaakt veel minder mensen zelfmoord plegen (ze springen dan van de brug af) en dat de regering officieel gevraagd heeft aan het genootschap om nooit meer te stoppen met het verspreiden van deze Ontwaakt op de brug. Dit laat zien wat een belangrijke levensreddend werk er wordt gedaan met de lectuurstands. (Mensen springen trouwens wekelijks van de brug af en er zijn speciaal opgeleide (door de regering van San Fransisco) mensen die op de brug lopen en mensen herkennen en aanspreken als ze zelfmoord willen plegen. )

Daarna hebben we de tram terug genomen en zijn 1 halte later uitgestapt als ons beginpunt en zijn een paar blokken omhoog gelopen en kwamen al snel aan in Chinatown van San Fransisco. Das trouwens de grootste Chinatown van de wereld. Hij omvat zo'n zes blokken en die blokken zijn hier echt maar dan ook echt groot!. Bij de ingang van Chinatown staat altijd een Chinese poort (staat in Den Haag in de Wagenstraat trouwens) en daar hebben we een paar fotos genomen en als je goed op de foto's kijkt zie je onze broeders en zusters met de lectuurstands. Deze keer in de chinese taal natuurlijk. Ook daar hebben we weer een leuk en goed gesprek gehad met onze broeders en zusters. Het is echt geweldig om op deze manier je broeders en zusters te ontmoeten. Vooral omdat ik (en Defny trouwens ook hoor) het openbaar getuigenis ook mogen doen in Den Haag. Na het maken van foto's zijn we op pad gegaan om ergens, in Chinatown, wat te eten. Na het vragen hoe te lopen (aan 2 andere broeders en zusters die 6 blokken verderop met de lectuurstands stonden) hebben we een leuk klein Chinees restaurantje gevonden en daar lekker gegeten. De chinese thee was gratis by the way.

Daarna een paar keer verkeerd gelopen maar we hebben het hotel gelukkig weer terug gevonden. We hebben weer een hele leuke dag gehad. We hebben heel veel broeders en zusters gezien (tijdens de tramrit zagen we ze ook staan op een plein hier in de buurt) en natuurlijk ook gesproken en het is elke weer hetzelfde: alsof je met je familie en beste vrienden praat. Heerlijk de wereldwijde broederschap.

Morgen weer een nieuwe dag. Benieuwd wat we gaan zien en beleven.

Nu effe douchen. O wacht ik zet m vast aan want t duurt echt 10 minuten voordat t water warm is.

Oja nog even over de zwervers en vele (drugs en rook) verslaafden die we hier in San Fransisco veel zien. De broeder bij de stand vertelde dat er hier zo veel zijn omdat het hier bijna altijd mooi weer is en een andere andere zuster vertelde later dat er in San Fransisco ook veel gedaan wordt door de regering om deze groep mensen te helpen maar dat ze niet altijd geholpen willen worden. Ze vertelde ook dat er door het openbaargetuigeniswerk ook veel fijne ervaringen zijn opgedaan met deze groep mensen. Geweldig dat Jehovah deze mensen ook naar zich toetrekt he?

Charley

Emile, jij moet als pionier echt smullen van wat je daar meemaakt. Dan is het bij ons maar een dooie boel. Gelukkig heb jij wel leuke ervaringen opgedaan in Holland, want ik heb er een paar keer bij mogen zijn.